leurope1Op zondag 10 januari vond de officiële opening plaats van de 14e editie van Wine Professional en werden de jaarlijkse Diamond Awards uitgereikt. De prestigieuze awards gingen dit jaar naar Tom Krooswijk (Managing Director, Hotel de l’Europe, Amsterdam), René Koelman en Latif Elmessoussi (Bourgondisch Lifestyle, Beverwijk), Björn en Johan Monard (Ad Bibendum, Hasselt (B)).

De awards, ontworpen door juwelier Lyppens, werden uitgereikt door Jan van Lissum, directeur van The Wine & Food Association en de Gastronomische Groote Club, en Jan-Sebastian van Lissum, directeur Wine Professional. De prestigieuze Diamond Awards worden jaarlijks toegekend aan personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt met betrekking tot de Nederlandse gastronomie. Ruim honderd genodigden woonden de feestelijke ceremonie in Hotel de l’Europe bij. Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Wijnhandelaren, ontving uit handen van Jan van Lissum het eerste exemplaar van de Proefschrift Jaargids Wijn 2016. Veel van de wijnen van het Proefschrift Wijnconcours die in deze gids zijn opgenomen, zijn te proeven tijdens Wine Professional, 11 t/m 13 januari in de RAI Amsterdam.
De officiële opening van Wine Professional 2016 werd verricht door de Ambassadeur van Armenië, mevrouw Dzyunik Aghajanian; dit in verband met het feit dat dit jaar voor het eerst vijf Armeense wijnproducenten aanwezig zijn op de vakbeurs.

De Awardwinnaars van dit jaar waren:

Tom Krooswijk (Hotel de l’Europe)
Sinds Tom Krooswijk de functie van Managing Director van Hotel de l’Europe in hartje Amsterdam op zich nam (2009), heeft het hotel een ware metamorfose ondergaan. Zonder aan karakter en uitstraling in te boeten veranderde het aanzien van enigszins oubollig en sleets in hedendaags, kosmopolitisch en trendy. Kerenbegrippen voor Krooswijk daarbij waren: persoonlijke en flexibele service op maat, toegankelijkheid, state of the art comfort, en hoogwaardige kwaliteit op elk terrein. Het klassieke restaurant Excelsior maakte plaats voor Bord’eau, een van de topzaken van de stad, Hoofdstad Brasserie werd een trendy hot spot, en de gemoderniseerde Freddy’s Bar behield de gemoedelijkheid die naamgever Freddy Heineken voor ogen stond. Tom Krooswijk kan inmiddels terugkijken op een indrukwekkende carrière van meer dan 40 jaar. Dertig jaar daarvan was hij werkzaam bij de InterContinental Hotels & Resorts Group en daarnaast was hij onder meer actief in Frankrijk, in Moskou, en in de Verenigde Arabische Emiraten. Voordat hij zijn huidige positie innam werkte hij voor Versailles Properties Holdings in Abu Dhabi en was hij verantwoordelijk voor het opzetten van een hotelketen voor Trianon Hotels & Resorts. Dankzij zijn brede internationale ervaring is Krooswijk bij De L’Europe de juiste man op de juiste plaats. Hij kent de dynamiek van het hotelwezen, leeft zich als weinig anderen in in de verwachtingspatronen van gasten van uiteenlopende nationaliteiten en beseft dat, ondanks alle denkbare luxe, het menselijke aspect toch zwaarder blijft wegen. Geen wonder dat De L’Europe voor veel gasten na hun eerste bezoek het favoriete hotel is.

René Koelman en Latif Elmessoussi (Bourgondisch Lifestyle)
Kaas staat bij steeds meer restaurants weer serieus op de kaart. Goed gevulde kaastrolley’s met smaakvolle ambachtelijke kazen uit binnen- en buitenland nemen meer en meer de plaats in van het doorsnee kaasplankje met bekende smaken en het glaasje port. Compleet met verrassende wijnsuggesties groeit het kaasdessert uit tot een volwaardige laatste gang van het diner. Naast inventieve sommeliers (en fromagers) die hun nek uitsteken, zijn het inspirerende bedrijven als Bourgondisch Lifestyle die aan de wieg staan van deze ontwikkeling. René Koelman en Latif Elmessoussi startten hun bedrijf in Beverwijk 15 jaar geleden. Renés grootouders bezaten een kaaswinkel die later door zijn oom en tante werd overgenomen. Net als zijn ouders werkte hij er ook zelf jarenlang, voordat hij een kaashandel in Parijs begon. Hij bereikte er de hoogste graad (Maitre Fromager) binnen het eeuwenoude Fromagersgilde en ontmoette er Latif, die de graad van Prud’homme bezit. Bourgondisch Lifestyle hecht aan eerlijke, zuivere kwaliteit en onderhoudt daarom nauw contact met alle kaasboeren van wie ze producten voorkopen. Belangrijkste criteria bij de selectie zijn: ambachtelijk, natuurzuiver, en een milieubewuste en diervriendelijke bedrijfsvoering. Honderden kazen uit verschillende Europese landen rijpen er in de ruimten van Fort Zuidwijkermeer waarover Bourgondisch Lifestyle sinds vorig jaar beschikt. Mede dankzij hun wijn-spijsadviezen en hun enthousiaste inzet bij diverse kaas- en wijn-gerelateerde activiteiten, waaronder de Gault&Millau verkiezing van Fromager van het Jaar, hebben René en Latif de interesse in kaas in de hedendaagse horeca verbreed en verdiept, en de aanzien van het fromagersvak vergroot.

Johan en Björn Monard (Ad Bibendum)
De start van Ad Bibendum in 1997 was aan de ene kant eenvoudig. Het wijnimportbedrijf Provino van Justin Monard was al vele jaren een begrip in en buiten België: zonen Johan en Björn Monard hadden profijt van hun achternaam. Maar de weg die zij insloegen, deed al snel vele wenkbrauwen fronsen. De eerste wijnen in hun assortiment kwamen uit Chili en het Spaanse gebied Priorato: herkomsten die in die tijd niet bepaald serieus werden genomen door de ervaren wijnliefhebber, en al helemaal niet door Belgische restaurants. Toch zetten de broers door en maakten zij de ‘nieuwe wereld’ tot hun speerpunt – deels om hun exclusief francofiele vader niet te beconcurreren, maar vooral omdat er veel onontdekt potentieel lonkte in de snel uitdijende wijnwereld. Het succes binnen de Nederlandse en – iets aarzelender – Belgische restaurantsector heeft Ad Bibendum vooral te danken aan de manier waarop ze die onmetelijke ‘nieuwe wijnwereld’ benaderden. Ze vielen niet voor de industriële massaproducten, maar gingen in o.a. Chili, Australië, Argentinië en Nieuw-Zeeland op zoek naar de krenten in de pap: elegante, karaktervolle wijnen die tegenwoordig alom aanzien genieten als boutiquewijnen. Pas nadat ze naam hadden gemaakt met nieuwe-wereldwijnen voegden de broers geleidelijk ook steeds meer Europese en uiteindelijk zelfs Franse wijnen toe aan hun assortiment. Een ‘omgekeerde’ route dus: met de nieuwe wereld als basis is ook de focus op de oude wereld en de selectie uit klassieke wijnlanden anders dan bij de meeste andere importeurs. Met hun avontuurlijke instelling en hun pioniersgeest als het gaat om de nieuwe wijnlanden en nauwelijks bekende regio’s wisten de broers Monard niet alleen veel hedendaagse restaurants aan zich te binden, maar hebben ze ook talloze sommeliers geïnspireerd om vaker buiten de gebaande paden te treden.