Ieder jaar kent de Gastronomische Groote Club de prestigieuze Wine Professional Diamond Awards toe aan personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt binnen of in verband met de Nederlandse gastronomie.
De Wine Professional Diamond Award is een speciaal door Amsterdam Diamond Center ontworpen reversspeld met een briljant geslepen diamant van 0.4 karaat. De Gastronomische Groote Club is een platform van producenten en leveranciers van gastronomische topproducten. De Wine Professional Diamond Awards wordt officieel ondersteund door Koninklijke Horeca Nederland.
Joop Braakhekke
Eind 2008 nog in de prijzen gevallen als meest irritante Bekende Nederlander, enkele maanden later een welverdiende Wine Professional Diamond Award. Mediageniek motivator, charmeur en enthousiasmeur, filosoof en levensgenieter, entertainer en inspirator, horecaondernemer, al 40 jaar smaak- en spraakmakend actief. Een man die zijn vak en zijn passie als weinig anderen weet uit te dragen, die mensen nieuwsgierig en enthousiast weet te maken. Met Le Garage heeft hij een van de meest succesvolle restaurants neergezet dat kan bogen op nationale en internationale allure en waar de sfeer tegelijkertijd altijd gezellig en ongedwongen is. Luxe en glamour, maar toegankelijk voor iedereen. Het is iets wat hij zelf uitstraalt, en wat hij overbrengt op zijn team dat vooral bestaat uit jonge, gedreven mensen. Als `Kookgek’ bracht hij het koksvak als een van de eersten op een voor iedereen aansprekende wijze op televisie: een zeer breed publiek maakte kennis met zijn kookkunst, zijn idealisme en het belang van gezonde kwaliteit op je bord. Joop is op en top vakman, en altijd onnavolgbaar zichzelf: een beter ambassadeur voor de Nederlandse gastronomie is nauwelijks denkbaar.
Fenny van Wees
Voor kenners en liefhebbers van ambachtelijke genevers en likeuren is A. van Wees distilleerderij De Ooievaar een begrip. Het is de enige distilleerderij in Amsterdam waar nog volledig ambachtelijk gewerkt wordt. Maar ook in de topgastronomie heeft het ruim 125 jaar oude familiebedrijf een grote naam opgebouwd, mede dankzij zijn esprits of `eetparfums’: traditionele, gedistilleerde smaakversterkers op basis van natuurlijke, verse producten als fruit, noten of kruiden. Drijvende kracht is Fenny van Wees: een toonbeeld van kennis, zakelijkheid, ambitie en passie. Een vakvrouw die haar mening niet onder stoelen of banken steekt en die zich de afgelopen jaren als geen ander heeft gepresenteerd als pleitbezorgster van zuivere, ambachtelijke kwaliteitsproducten in plaats van industriële na(s)maak.
Ton de Zeeuw
Eind december 2008, in de laatste aflevering van Tafelen met Ton, zijn 20 jaar oude restaurantrubriek in De Telegraaf, brak hij met een traditie. Voor het eerst schreef hij in de ik-vorm, in plaats van de wij-vorm die hij altijd hanteerde `om niet pedant over te komen’. Gezien de vele specialismen die hij de afgelopen decennia tentoongespreid heeft is die wij-vorm wat ons betreft meer dan gerechtvaardigd: musicus, componist, tv-recensent, chef kunstredactie, politie- en rechtbankverslaggever, wijncriticus en culinair journalist. Wat altijd direct opviel bij Tafelen met Ton was de positieve toonzetting van zijn restaurantrecensies. Negatieve ervaringen publiceerde hij niet: daar hebben de lezers, de gasten en de restaurants niets aan. Op deze manier maakte Ton de Zeeuw iedere zaterdag zeer veel lezers attent op een mooi, uitstekend, gezellig, verrassend of veelbelovend restaurant dat de moeite van een bezoek waard was. Mede dankzij Tafelen met Ton, en zijn restaurantrecensies in boekvorm, hebben we geleerd de Nederlandse gastronomie te koesteren.