Feiten en cijfers

Wine Professional wordt jaarlijks gedurende drie dagen bezocht door meer dan 12.000 professionele en ‘decision making’ bezoekers. Om een zo goed mogelijk business-to-business concept neer te zetten, hanteert de organisatie een kaartverdelingssysteem dat rekening houdt met een optimale spreiding van de bezoekers over de drie beursdagen, mede ook door de ruime openingstijden.

De opening van Wine Professional, tijdens de zogenaamde ‘Diamond Awards’, is inmiddels bezocht door ruim 2.500 speciaal hiervoor genodigden die konden meemaken hoe in totaal bijna 45 diamanten en een koninklijke onderscheiding werden uitgereikt en waar tientallen chefs duizenden amuses presenteerden.

Inmiddels hebben aan Wine Professional in de afgelopen dertien jaar ruim 1.500 stands en partners geparticipeerd. De standbouwers hebben kilometers aan wanden opgebouwd en afgebroken. Zij hadden 25.000 plakletters nodig om de namen van exposanten op frieslijsten te plaatsen.

Jaarlijks worden de speciale educatieve en interactieve masterclasses in de kooktheaters bezocht door ruim 1.000 gasten. Inmiddels hebben ruim 360 chefs en hun teams uit de GaultMillau gids hier gekookt, ondersteund door honderden sommeliers en bezocht door circa 12.000 geinteresseerden. In totaal zijn er 12.000 gesteven linnen servetten en 1.200 linnen tafellakens afgeleverd en zijn er 30.000 borden en 20.000 flessen water gebruikt. Ruim 1.000 koelkasten zijn in de loop der jaren ingehuurd om de wijnen en producten op stands te koelen.

Meer dan 1.800 verschillende leerlingen van het ROC Amsterdam hebben een dag(deel) meegedraaid om ervaring op te doen. De exposanten hebben meer dan 30.000 verschillende wijnen en champagnes gepresenteerd aan het publiek, net als honderden soorten spirits, sherries en sakes, duizenden oesters en kreeften, kilo’s kaviaar en tientallen vrachtwagens vol kazen, charcuterie en  brood. Over het totaal aantal geschonken flessen wijn lopen de schattingen uiteen maar meer dan 100.000 flessen lijkt realistisch. Een kwart miljoen circulerende wijnglazen waren dan ook nodig om de ruim 150.000 bezoekers die Wine Professional hebben bezocht van een proefglas te voorzien. Tientallen ambassadeurs en hoogwaardigheidsbekleders hebben Wine Professional met een bezoek vereerd, net als meer dan 1.200 buitenlandse producenten. Op Wine Professional zijn gemiddeld wijnen en andere producten uit meer dan 70 verschillende landen te proeven. Ondanks de focus op voornamelijk het midden- en hogere segment zijn er soms ook exclusieve uitschieters. De oudste geschonken wijn dateert van 1808. De duurste geopende fles vertegenwoordigde een waarde van vele duizenden euro’s.

Wine Professional zou niet mogelijk zijn zonder de tientallen medewerkers, sponsoren, toeleveranciers en andere partners die ieder jaar weer vol enthousiasme zowel voor als tijdens de beurs er alles aan doen om elke nieuwe editie nog beter te doen slagen dan de voorgaande.

In 2018 vindt de 16e editie van Wine Professional plaats.